Podstawy zarządzania czasem 15


Podstawy zarządzania czasem pozwolą  Ci wypracować skuteczny mechanizm, który sprawi, że w czasie którym dysponujesz, zrobisz  więcej rzeczy i wykonasz je efektywniej. Nie ma zatem znaczenia, czy Twoje problemy wynikają ze złej organizacji, czy faktu, że masz za dużo do zrobienia w zbyt krótkim czasie. Dzięki nim praca i projekty, które nie do końca sprawiają Ci radość, staną się prostsze.

PODSTAWY ZARZĄDZANIA CZASEM

 

podstawy zarządzania czasem

Wypełnienie swoich zobowiązań bardzo rzadko bywa problemem, kiedy robimy coś z przyjemnością. Staje się bolączką, kiedy stoimy przed niepociągającym zadaniem i brakuje nam chęci do działań, często nawet czując do niego niechęć. To właśnie wtedy pojawia się konieczność aktywnego zarządzania czasem.

5 podstaw zarządzania czasem 

  1. KOMUNIKACJA. Zakłócona komunikacja, nie często nawet jej brak, skutkuje ogromnym trwonieniem czasu. Ważne jest, aby upewnić się przed rozpoczęciem pracy, czy wszyscy współodpowiedzialni za dany projekt, wiedzą co mają robić i jakie są ich obowiązki. Do Ciebie należy upewnić się, czy rozumiesz co inni do Ciebie mówią, oraz czy oni rozumieją co ty do nich mówisz.
  2. DYSCYPLINA. Jest ona najważniejszym nawykiem, który musisz w sobie wykształcić, gdyż przeprowadzi Cię przez morze kryzysów i zadba o wkroczenie na spokojne wody. Dyscyplina to coś więcej, niż robienie tego co trzeba zrobić. Bazuje ona na punktualności i dotrzymywaniu danego słowa, nawet pod silna presją. Rzadko polega na robieniu trudnych rzeczy, natomiast wiąże się z podejmowaniem wysiłku, kiedy naprawdę wolałabyś nie robić nic.
  3. PLANOWANIE. Jeśli  wiesz z wyprzedzeniem, co i kiedy masz zrobić, lokujesz siebie w samym centrum wydarzeń i masz ogromną szanse na to, że nic ważnego Ci nie umknie. Niestety często bywa tak, że plany schodzą na manowce, gdyż los uwielbia rzucać nam kłody pod nogi w najmniej odpowiednim momencie, dlatego posiadanie dobrego planu nie jest równoznaczne ze sprawowaniem kontroli nad wydarzeniami. Jeżeli potrafisz połączyć planowanie z elastycznymi reakcjami, jesteś przygotowana do zarządzania czasem bez względu na okoliczności.
  4. REWIZJA. Podczas realizacji projektu musisz robić sobie przerwy i sprawdzać, czy nie zbaczasz z obranego kierunku. Zdejmij klapki z oczu i rewiduj: – postępy, – priorytety, – sukcesy i porażki.
  5. ORGANIZACJA. Dobra organizacja nie zaoszczędzi Ci czasu, ale pozwoli dobrze wykorzystać ten, który masz i nie działać w poczuciu chaosu. Ważną częścią bycia zorganizowaną, jest zaprowadzenie swojego rodzaju porządku. Nie daj się zwariować i dokładnie określ jak pracuje ci się lepiej! To, że Kasia lubi mieć puste biurko podczas pracy, a Ala potrzebuje starannej segregacji dokumentów, nie oznacz, że Tobie też to jest potrzebne. Pamiętaj : „Miejsce na wszystko, a wszystko na swoim miejscu”

 

zarządzanie czasem

 

 

wskazówki

Opracuj (!) zestaw rutynowych działań w trudnych sytuacjach, które są dopasowane tylko i wyłącznie do Ciebie. Przećwicz je kilkanaście razy, aż staną się nawykiem, wtedy będziesz mieć pewność, że następnym razem szybko uporasz się z kryzysem.
Zadbaj (!), żeby to nad czym pracujesz w danej chwili, znajdowało się bezpośrednio przed Tobą! Zbyt wiele notesów, czy książek może sprawić, że monitor zostanie zepchnięty w róg biurka. Jest to fatalne rozwiązanie dla Twojej postawy i kręgosłupa.

pakiet organizacyjny 

Chcesz lepiej zarządzać swoim czasem?

Pobierz „darmowy pakiet organizacyjny”. 

 

 

bibliografia „Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania” wyd. Samo Sedno 

 

 

  • Do mnie najbardziej pasuje punkt 3. Planowanie. Uwielbiam planować, daje mi to poczucie bezpieczeństwa i sensu. Jeśli zrealizuję połowę swoich planów, mam wtedy satysfakcję.
    Chyba wydrukuję i powieszę sobie na ścianie Twoje 5 podstaw zarządzania czasem 😉

  • Prosto i na temat. Mam wrażenie, że coraz bardziej są popularne esencjonalne wpisy do 600 słów. Ach, ten szum informacji 😀
    Hej, mała rada:
    Będzie się lepiej czytać jak ograniczysz szerokość kolumny tekstu do max 600px;

    „To determine line length for optimum readability, a good guideline is between 9 and 12 words for unjustified text. Fewer words may cause the sentence structure to break up, and may also result in too many hyphenations. Both of these reduce readability. Conversely, a line with more than 12 words can become tedious to read. Additionally, a reader can easily get lost when going from the end of one long line to the beginning of the next, and may inadvertently reread the same line, or miss a line or two.”

    • Nie ma takiej opcji, taki format bez kolumn mi odpowiada i nikt się jeszcze nie skarżył 😉 A robię wszytsko, żeby tekst był czytelny. Oczywiście, że lepsze konkrety niż długie pitu pitu 😀 a Druga sprawa zanudziłabym czytelniczki dłuższym tekstami przy publikacji 3 wpisów tyg.

  • Ewa Sroka

    Moją małą obsesją jest właśnie planowanie wszystkiego, zapisywanie i pilnowanie. Nie lubię niespodziewanych zmian, co jest dość niewygodne. Na pewno skorzystam z Twoich rad 🙂

    • Możemy przybić piąteczkę ; )

  • Dyscyplina i planowanie to moim zdaniem najważniejsze rzeczy w zarządzaniu czasem 😀

  • Na pewno zastosuje wiele rad 😉

  • Ula z prostoofinansach

    Zła komunikacja albo jej brak. To w firmach, czy nawet w domu niekiedy największy problem. A to podstawa wszystkiego. Również dobrego zarządzania czasem…

  • Z tego co widzę, to większość konflitków między ludźmi wynika z dwóch rzeczy; złej organizacji i braku rozmowy o tym. Bo tak naprawdę samemu trudno jest zauważyć w sobie co jest nie tak. Z kolei jak nie chcesz o tym rozmawiać, to z książek też się tego nie dowiesz, bo w książkach najczęściej są same ogóły.

  • Muszę sobie wziąć do siebie kilka wskazówek 🙂

  • krótko i na temat! Super !

  • Notowanie planów zdecydowanie ułatwia późniejsze rozliczanie się z listy „to-do” 🙂

  • blonde & brunette

    Planowanie to chyba najważniejszy punkt w moim przypadku. Jak sobie nie zaplanuje i nie zapisze to zapominam 🙁
    Przydatny post!

  • Angrywaldeuszek

    Warto zastosować. Czasu więcej nie będzie, ale może więcej zrobię 🙂

  • Ola

    Mnie zawsze najbardziej brakuje dyscypliny. Niestety, jestem leniem patentowanym i jeżeli ktoś nade mną nie stoi z biczem, to lenistwo zawsze wygra nad wszelkim zapałem do pracy. To moja zmora i choć staram się przezwyciężyć lenistwo, to idzie mi to bardzo ciężko. Dziękuję za bardzo cenne rady, one na pewno przydadzą się w walce ;D