Finanse od kuchni- oszczędzamy na jedzeniu 14


Dzisiaj zapraszam Was na drugą część z jesiennej serii o FINANSACH- oszczędzanie na jedzeniu. Przedstawię Wam kilka trików, dzięki którym będziecie wydawać mniej na produkty, wybierać świadomie i gotować z głową 😉

oszczędzamy na jedzeniu

wydatki na żywność 

Żywność to druga po mieszkaniu kategoria w naszym budżecie, jeśli chodzi o wydatki. Jeżeli masz uczucie, że przejadasz pieniądze, przyjrzyj się swojej … lodówce, oraz zweryfikuj nawyki zakupowe. Niekiedy zmiana podejścia potrafi przynieść spore oszczędności.

ćwiczenie 

Spisz na jednej kartce wszystkie swoje haniebne nawyki 😉 dotyczące kupowania żywności, a na drugiej kartce stwórz listę dobrych nawyków, które pomogą Ci zapanować nad problemem. Następnie umieść te dwie listy w widocznym miejscu i staraj się zastępować złe nawyki dobrymi. Przygotuj się dobrze i stwórz swój własny harmonogram eliminacji złych przyzwyczajeń. W każdym tygodniu wprowadź jedną/ dwie zmiany.

oszczędzanie na jedzeniu – 20 sprawdzonych sposobów 

  1. Zrób przegląd lodówki/ spiżarni i na podstawie produktów, które posiadasz stwórz tygodniowe menu. Niech nawyk tworzenia jadłospisu zagości w twoim domu na zawsze. Aby ci w tym pomóc przygotowałam pliki do pobrania 😉
  2. Rób listy zakupowe i rygorystycznie się ich trzymaj. 
  3. Pozbądź się zakupu kupowania na bieżąco.
  4. Korzystasz często z promocji? Sprawdź czy to na pewno PROMOCJA– naucz się porównywać ceny przed zakupem.
  5. Przed odejściem od kasy sprawdzaj paragon.
  6. Ustal miesięczny budżet na jedzenie i staraj się go trzymać.
  7. Możesz kupować przecenione  produkty w sklepie z krótkim terminem ważność tylko i wyłącznie, kiedy zdążysz je wykorzystać. 
  8. Przed zakupami zjedz obiad– kupisz o połowę mniej i tylko rzeczy z listy, jeśli nie będziesz głodna 😉
  9. Jeżeli w sklepie stacjonarnym kuszą Cię wszystkie promocje, rób zakupy przez internet– zaoszczędzisz czas i nerwy.
  10. Załóż konto bankowe w ramach, którego część pieniędzy za transakcje kartą zostają zwrócone. 
  11. Nabądź plastikowe pojemniki na żywność i przygotowuj posiłki do pracy/ szkoły w domu.
  12. Kupuj jak najmniej przetworzonych produktów– podziękuje Ci za to Twój portfel i organizm.
  13. W sezonie przygotowuj własne mrożonki.
  14. Rób przetwory.
  15. Wędliny, sery i mięsa kupuj na wagę nie w opakowaniu.
  16. Ryż i kaszę w woreczkach zamień na te w dużych opakowaniach i przechowuj np. w szklanych pojemnikach po kawie 😉
  17. Urządzaj w swoim domu kreatywne gotowanie, wykorzystuj przy tym produkty, które posiadasz w domu. 
  18. Przyprawy kupuj w dużych opakowaniach i twórz własne mieszanki do potraw. 
  19. Zaopatrz się w dzbanek z filtrem i pij wodę z kranu.
  20. Zainwestuj w dobry blender  i sokowirówkę, przygotowuj soki i smothie w domu – taki wydatek szybko Ci się zwróci.

ćwiczenie 

Zrób żywieniowy rachunek sumienia, oraz wprowadź zmiany zapobiegające marnowaniu jedzenia.

  • przejrzyj dokładni lodówkę, zamrażarkę i kuchenne szafki, Uporządkuj produkty pod względem daty ważności i postaraj się sporządzić ich listę.
  • ułóż jadłospis na najbliższe dwa tygodnie, aby wykorzystać to co masz- uwzględnij w nim potrawy takie jak dania jednogarnkowe, które są idealnym wymiataczem szafek 😉 Możesz przygotować zapiekanki, risotta, placki, zupy, omlety, pizze i frittata. 
  • zapisz w kalendarzu następny przegląd produktów spożywczych np. co 2 tydzień i urządzaj kreatywne dni. 

kuchenny niezbędnik

kuchenny niezbędnik

Codzienny pośpiech i brak czasu sprawia, że chętnie jadamy na mieście i kupujemy gotowe dania. Jak już wspomniałam wyżej, jest to nie tylko zgubne dla naszego budżetu, ale i dla zdrowia. Poniżej przedstawię Wam produkty i akcesoria, które warto mieć w kuchni, aby zaoszczędzić czas i pieniądze ;).

na parapecie

Świeże zioła idealnie nadają się do hodowli na parapecie. Wystarczy kilka ulubionych odmian, a jedzenie nabierze niesamowitego smaku i koloru 😉

w zamrażarce

  • mrożony koperek, natka pietruszki i lubczyk- kiedy zbieram własne, działkowe plony nie zapominam o zamrożeniu 1/3 w szczelnych workach, czy pojemnikach,
  • pokrojona włoszczyzna- jest bazą dla wielu szybkich zup i potraw,
  • rożne mieszanki warzyw,
  • fasolka szparagowa,
  • mrożone owoce- również w sezonie zbieram własne i część zamrażam idealne do ciast i koktajli,
  • po porcjowane mięso i ryby,
  • pełnoziarnisty chleb pokrojony na kromki- idealnie się przechowuje w tej postaci i jest świetną bazą do tostów,
  • często zamrażam też nadwyżkę przyrządzonych potraw i w chwili kryzysu sięgam po gotowe 😉

na półce/ w spiżarni

  • oliwa z oliwek,
  • ocet jabłkowy,
  •  sos sojowy,
  • suszone zioła,
  • produkty sypkie – kasze,ryże czy makarony,
  • pomidory, fasolka i kukurydza w puszkach,
  • orzechy,
  • domowe przetwory

kuchenne sprzęty

  • doskonałe noże i garnki to podstawa- inwestycja na całe lata, oraz nieziemska przyjemność z przygotowywania potraw 😉
  • zaopatrz się w “wynalazki”, które przyspieszą twoją pracę w kuchni (mieszadła, nożyczki do ziół )
  • malakser, czyli kombajn do wszystkiego 😉
  • elektryczny czajnik- skraca czas przygotowania potraw, woda w nim gotuje się zdecydowanie szybciej niż  na gazie. 

 

Na koniec częstuję Was darmowymi pomocami i czekam na wasze sposoby na kuchenne oszczędności, oraz spostrzeżenia! 😉

menu i lista zakupów do druku