Jestem tu i teraz- weekendowe wyciszenie. 10


Tak się wyciszyłam i odcięłam od “świata”, że piątkowy tekst przesunął się na …. niedzielę. Cieszy mnie to bardzo, jak pierwsze promienie słońca za oknem 😉 

Nie pytajcie dlaczego! 

Po prostu czuję, że muszę stanąć w miejscu, pomimo tego, że ziemia dalej się kręci.

Niedawno blog skończył 2 lata. Ja przekroczyłam magiczną granice i wkraczam w wiek 30 lat, to chyba wystarczający powód, aby zacząć cieszyć się życiem i dostrzegać piękno otaczającego nas świata?

Przyznaj się sama przed sobą, że “życie” traktujesz po macoszemu… Jeżeli masz już dosyć swojej ciągłej frustracji, a poczucie, że nic nie robisz dla siebie spędza ci sen z powiek- ten tekst jest dla Ciebie!

 

mindfulness project- co to właściwie jest? 

To nic innego jak trening uważności.

Idea jest bardzo prosta: chodzi o zwracanie uwagi na to co dzieje się tu i teraz (towarzyszące nam odczucia, myśli, emocje), nie oceniając. To daje siłę! Pomaga nam pozbyć się nawyku zatapiania w myślach (mam z tym największy problem w pracy 😉 ), które często generują niepotrzebny stres i presję w życiu codziennym.

Mindfulness to uświadamianie sobie czegoś, co dzieje się teraz, jednocześnie nie pragnąć, by było inaczej; cieszenie się tym, co miłe i przyjemne bez martwienia się, gdy sytuacja ulegnie zmianie (a z pewnością to nastąpi); mierzenie się z czymś nieprzyjemnym, nie obawiając się, że tak już teraz będzie (bo z pewnością nie będzie cały czas).

James Baraz

ramy mindfulness

Poniżej znajdują się podstawowe zasady praktykowania treningu uważności. Są to podejścia lub ramy, w których funkcjonuje nasz umysł, mogące wspomóc nas w treningu uważności, tak aby nauczyć się w 100% bycia obecnym w naszym życiu. 

  1. Tu i teraz. Nie zagłębiaj się w przeszłość, kieruj swoją uwagę na bieżącą chwilę, skup się na zapachu, dźwięku i oddechu. 
  2. Nieocenianie. Nie oceniaj  swoich myśli i sądów, skup się na nich i z ciekawością odnotuj. 
  3. Cierpliwość. Bądź cierpliwa, oswajając mindfulness. Wykaż się cierpliwością na każdej płaszczyźnie życia.
  4. Bądź dla siebie miła i dobra. Bądź dla  siebie łagodna i traktuj się życzliwie. Jeżeli jest taka potrzeba, okaż sobie współczucie. 
  5. Umysł/stan ducha początkującego. Postaraj się przystępować do ćwiczeń i praktyki, a nawet do każdej chwili z nowy nastawieniem: ciekawością i otwartością.  
  6. Zaufanie. Ufaj sobie,swojej wiedzy i intuicji. Dzisiejsze czasy wpędzają nas w zamknięte koło bycia “nie dość dobrym”- Twoim zadaniem jest przerwać ten krąg!
  7. Nie na siłę. Po prostu bądź, akceptując to co jest tu i teraz. Nie zmieniaj nic na siłę. 
  8. Akceptacja. Zaakceptuj wszystko takim jakim jest- nie oznacza to jednak, że się nigdy nie zmienią.
  9. Odpuszczanie. Praktykuj nieprzywiązywanie się do idei, myśli, kontrolowania czy pragnienia.
  10. Zaangażowanie. Rób wszystko na 100%- nie ważne czy jest doskonałe czy nie. 

jestem tu i teraz 

“Jestem tu i teraz”  to pierwsza tego typu książka o mindfulness, trenowaniu uważności- byciu tu i teraz z pełną uwagą i bez osądzania, czy ta chwila jest dobra, czy zła. Inspiruje do poznawania świata z większą, dziecinną ciekawością, bycia bardziej uważnym i wykorzystywaniu swojej kreatywności.

Pomaga przy stanach wypalenia zawodowego, depresji czy lękach! Znajduje się w niej ponad 80 kreatywnych ćwiczeń i instrukcji oraz dużo miejsca do prowadzenia własnych zapisków. 

Sama doświadczyłam i ciągle doświadczam wiele nieprzyjemnych zdarzeń, a kilka rzeczy będzie towarzyszyć mi każdego ranka. Dzięki mindfulness nauczyłam przestać “gdybać” i rozdmuchiwać problemy wciąż na nowo. Po przebudzeniu czuję nieziemską energię, a nie lęk i niepokój przed nadchodzącym dniem. 

Obiecaj mi, że postarasz się być choć dzisiaj bardziej obecna w swoim życiu?

 

 

  • Czyli będę żyć ! 😀

  • Uwielbiam tę książkę i choć już raz ją przepracowałam to bardzo często i bardzo chętnie wracam do tych ćwiczeń, których ma w sobie całą masę. To za każdym razem jeszcze bardziej uczy uważności i pokazuje mi jak czasem gonię ślepo nie wiedząc za czym, a pomijam to co cenne i ważne. 🙂 Warte stosowania! 🙂

    • Cudownie ujęte! Staram się zarazić uważnością męża i chyba w końcu zrozumiał jak to ważne! 🙂 Jak dobrze, że dzieci mają to we krwi, zostaje mi tylko pielęgnacja i wsparcie.

  • Super dzieciaczki

    Przydatne 10 punktów

  • Obiecuję, ale mam ułatwione zadanie, bo jest niedziela i mam czas na bycie sobą bardziej 😀 Generalnie świetny tekst, jestem tylko odrobinę starsza 🙂

    • I jak plany? Powiodły się ? Witam niewiele starsza i zapraszam częściej ! 😉

  • Ewa

    Czysta inspiracja, ale to jednak nie dla mnie 😉

  • Paulina

    Bardzo inspirujący wpis:) Zaciekawiłaś mnie tą książką 🙂

  • Odpuszczanie sobie – im wcześniej zacznie się ćwiczyć tym lepiej. Super, że coraz młodsi ludzie przywiązują wagę do takich spraw 🙂

    • Jak się ma od dłuższego czasu pełnowymiarową rodzinę i dzieci, które wszystko chłoną takie postępowanie wydaje się być naturalne, choć nie każdy o tym pamięta 😉